masa itu emas

ONLINE

Tuesday, August 11, 2009

Info terkini 6 lagi kematian H1N1

KUALA LUMPUR 10 Ogos - Jumlah korban akibat selesema babi atau influenza A (H1N1) di negara ini terus meningkat dengan enam lagi kematian direkodkan hari ini menjadikan jumlah kematian akibat wabak itu meningkat kepada 32 kes sehingga kini.
Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Mohd. Ismail Merican berkata, daripada enam kematian yang direkodkan, hanya satu kes kematian berlaku semalam.
Beliau berkata, lima kematian lain yang berlaku sebelum itu hanya disahkan mendapat jangkitan H1N1 pada 7 dan 8 Ogos lalu serta dilaporkan secara formal sebagai kes- kes kematian yang berkaitan H1N1 semalam.
"Empat daripada kes kematian tersebut didapati mempunyai faktor risiko. Tarikh kematian sebenar enam kes itu adalah 5 Ogos (2 kes), 8 Ogos (3) dan satu kes pada 9 Ogos," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.
Beliau menambah, sebanyak 203 kes baru H1N1 termasuk enam kes kematian dilaporkan di seluruh negara hari ini menjadikan kes terkumpul H1N1 meningkat kepada 1,983 kes dengan 32 kes kematian.
"Kesemua kes baru H1N1 tersebut adalah kes jangkitan tempatan dan semua pesakit terdiri daripada warganegara Malaysia," jelas beliau.
Merujuk kepada situasi global sehingga hari ini, Mohd. Ismail berkata, sejumlah 208,155 kes dengan 1,688 kematian telah dilaporkan dari 174 negara.
"Ia merupakan peningkatan sebanyak 1,066 kes dengan 100 kematian berbanding hari sebelumnya," katanya.
Menurutnya, orang ramai yang mengalami simptom dan berisiko tinggi untuk mendapat komplikasi akibat jangkitan H1N1 diminta segera mendapatkan rawatan di hospital.
"Rawatan antiviral akan diberi kepada pesakit tanpa memerlukan ujian pengesahan makmal. Ia sangat berkesan untuk mengubati pesakit jika dimulakan dalam tempoh 48 jam selepas gejala bermula," katanya.
Mohd. Ismail berkata, mereka yang mempunyai simptom ringan diminta untuk mendapatkan rawatan simptomatik selain dinasihatkan berada di rumah dan membataskan pergaulan serta aktiviti di luar.
"Kebersihan diri dan etika batuk perlu sentiasa diamalkan iaitu dengan memakai penutup mulut dan hidung jenis tiga lapis bagi mengurangkan penularan virus kepada orang lain jika terpaksa keluar rumah," katanya.
Tambahnya, orang ramai harus mendapatkan rawatan segera apabila mengalami tanda-tanda seperti masalah sukar bernafas, demam atau sakit dada yang berterusan, batuk berdarah, muntah atau cirit-birit yang kerap.
"Mereka diminta terus mengamalkan cara hidup sihat termasuk banyak minum air, tidak merokok, makan secara sihat dan melakukan aktiviti fizikal. Amalkan langkah-langkah pencegahan H1N1 bagi mengurangkan penularan penyakit ini," katanya.
Ujar beliau, penutupan sesebuah sekolah atau institusi adalah bergantung kepada penilaian risiko yang dijalankan oleh Pejabat Kesihatan Daerah dan persetujuan bersama dengan pihak pengurusan sekolah atau institusi tersebut.
"Di hospital kerajaan, ujian pengesahan jangkitan H1N1 hanya dibuat untuk kes-kes yang dimasukkan ke hospital sahaja," katanya.

No comments:

Post a Comment

Mukadimah

Assalamualaikum.. Syukur ke hadrat Allah s.w.t kerana dengan izinNya, Blog Sekolah Kebangsaan Pekan Satu dapat dibangunkan. Harapan saya agar Blog ini dapat membantu mana-mana pihak yang ingin mengetahui serba sedikit infomasi terkini mengenai Sekolah Kebangsaan Pekan Satu.Laman Blog ini juga akan diperkembangkan dari masa ke semasa dengan memuatkan maklumat terkini mengenai program yang akan dijalankan.Untuk memberikan sedikit kelainan, laman blog ini akan menyelitkan Sudut IT,Sudut Agama dan sebagainya untuk dikongsi bersama.Akhir kata, saya mengucapkan ribuan terima kasih di atas kesudian anda melayari Blog kami. Semoga usaha kita bersama ini akan dapat melahirkan generasi yang cemerlang untuk negara.Sekian...
Nama Sekolah : Sekolah Kebangsaan Pekan Satu
Kod Sekolah : WBA1008
Gred Sekolah : Gred A
Jenis Sekolah : Bantuan Penuh Kerajaan
PENTADBIR 1. En. Jaafar Bin Matusin : Guru Besar 2. Pn. Norinnie Bt. Kassim : Penolong Kanan Pentadbiran 3. Pn. Faridah Bt. Hj. Zaini : Penolong Kanan HEM 4. Pn. Ruhaiah binti Jumat : Penolong Kanan Kokurikulum 5. En. Shawal Bin Abdul Rahman : Penolong Kanan Pend. Khas
Ketua Panatia
Bahasa Melayu : Pn. Zunikah Amboh Turuh
Bahasa Inggeris : Pn. Zainah Mohd Sobri
Matematik : Pn. Marinah Jaiob
Sains : Pn. Rostina Binti Mohd Kassim
Pend. Islam : En. Mohd Rais Bin Basman
Bahasa Arab : En. Sayuti Bin Zakaria
Bahasa Cina : Pn. Kong Teck Yieng
Pend. Seni Visual : Pn. Salmah Abd Rahman
Pend. Sivik dan Kewarganegaraan : Pn. Mariah Binti Moksin
Pend. Jasmani : En. Faishal Bin Mohammad
Pend. Kesihatan : Pn. Aldiana Aling
Kemahiran Hidup : Pn. Dayana Issu
Kajian Tempatan : Pn. Rosmah Mustapha
Pend. Moral : Pn. Khaniezainah Binti Kulah

Slogan Sekolah

PELAJARAN:
Proses menuntut ilmu duniawi dan kerohanian oleh murid-murid Sekolah Kebangsaan Pekan Satu,Wilayah Perseketuan Labuan untuk menjadi insan cemerlang berteraskan falsafah Pendidikan negara.
KUNCI:
Menjadikan ilmu sebagai alat yang digunakan untuk membuka dan mendahului bagi mencapai sesuatu tujuan secara menyeluruh dalam meneruskan hidup berilmu pengetahuan.
HIDUP:
Mengurus diri untuk menjadi insan yang bertangungjawab dan berkeupayaan mencapai keharmonian diri serta mampu memberi sumbangan terhadap individu, masyarakat dan negara secara global.

MISI SEKOLAH

Sekolah Kebangsaan Pekan Satu W.P Labuan Komited Membangun Potensi Individu Melalui Pendidikan Berkualiti

VISI SEKOLAH

VISI : S.K. Pekan Satu mengamalkan budaya Lestari sepanjang masa.