masa itu emas

ONLINE

Sunday, September 13, 2009

"Patuhi Had Laju, Kelajuan Boleh Membunuh"


Rasanya tinggal seminggu sahaja lagi ramadhan akan pergi meninggalkan kita. Kini muncul pula bulan syawal. Mesti ada yang tengah sibuk membeli tiket untuk pulang ke kampung halaman masing-masing untuk menyambut bersama dengan orang tersayang. Al maklumlah raya cuma setahun sekali. Memandangkan raya semakin menghampiri kita, jalanraya pastinya akan menjadi sesak. "Patuhi Had Laju, Kelajuan Boleh Membunuh" adalah tema baru bagi Kempen Bersepadu musim perayaan tahun ini yang bertujuan menggesa pengguna jalan raya agar sentiasa berhati-hati dan mematuhi peraturan had laju.

Kempen ini turut mengekalkan dua tema utama iaitu "Pandu, Tunggang dan Jalan Dengan Selamat" dan "Penggunaan Pengangkutan Awam Mengurangkan Kemalangan" dengan harapan agar pengguna jalan raya sentiasa mengingati petua keselamatan jalan raya seperti jarak keselamatan dan kaedah memotong dengan selamat ketika berada di jalan raya.

Kepada penunggang motosikal dipohon untuk pulang pada waktu siang dan bukan pada waktu malam ini adalah kerana risiko kemalangan maut berlaku pada waktu malam.

Pelaksanaan dan tumpuan khusus kempen yang diadakan sempena musim perayaan ini kerana bilangan kenderaan yang berada di jalan raya biasanya meningkat dua kali ganda iaitu hampir 1.3 juta hingga 1.4 juta kenderaan sehari berbanding kepadatan trafik daripada 700,000 hingga 800,000 kenderaan pada hari biasa.

Kenderaan Barangan dilarang menggunakan jalan raya pada 18, 19 Sept dan 26, 27 Sept dan Pemantauan Operasi Bas Ekspres oleh Jabatan Pengangkutan Jalan di depoh dan 35 lokasi terminal bas.

Langkah-langkah intervensi lain merangkumi inisiatif seperti pengurangan had laju maksimum sebanyak 10km/j bagi Jalan Persekutuan dan Negeri semasa Ops Sikap dijalankan.

No comments:

Post a Comment

Mukadimah

Assalamualaikum.. Syukur ke hadrat Allah s.w.t kerana dengan izinNya, Blog Sekolah Kebangsaan Pekan Satu dapat dibangunkan. Harapan saya agar Blog ini dapat membantu mana-mana pihak yang ingin mengetahui serba sedikit infomasi terkini mengenai Sekolah Kebangsaan Pekan Satu.Laman Blog ini juga akan diperkembangkan dari masa ke semasa dengan memuatkan maklumat terkini mengenai program yang akan dijalankan.Untuk memberikan sedikit kelainan, laman blog ini akan menyelitkan Sudut IT,Sudut Agama dan sebagainya untuk dikongsi bersama.Akhir kata, saya mengucapkan ribuan terima kasih di atas kesudian anda melayari Blog kami. Semoga usaha kita bersama ini akan dapat melahirkan generasi yang cemerlang untuk negara.Sekian...
Nama Sekolah : Sekolah Kebangsaan Pekan Satu
Kod Sekolah : WBA1008
Gred Sekolah : Gred A
Jenis Sekolah : Bantuan Penuh Kerajaan
PENTADBIR 1. En. Jaafar Bin Matusin : Guru Besar 2. Pn. Norinnie Bt. Kassim : Penolong Kanan Pentadbiran 3. Pn. Faridah Bt. Hj. Zaini : Penolong Kanan HEM 4. Pn. Ruhaiah binti Jumat : Penolong Kanan Kokurikulum 5. En. Shawal Bin Abdul Rahman : Penolong Kanan Pend. Khas
Ketua Panatia
Bahasa Melayu : Pn. Zunikah Amboh Turuh
Bahasa Inggeris : Pn. Zainah Mohd Sobri
Matematik : Pn. Marinah Jaiob
Sains : Pn. Rostina Binti Mohd Kassim
Pend. Islam : En. Mohd Rais Bin Basman
Bahasa Arab : En. Sayuti Bin Zakaria
Bahasa Cina : Pn. Kong Teck Yieng
Pend. Seni Visual : Pn. Salmah Abd Rahman
Pend. Sivik dan Kewarganegaraan : Pn. Mariah Binti Moksin
Pend. Jasmani : En. Faishal Bin Mohammad
Pend. Kesihatan : Pn. Aldiana Aling
Kemahiran Hidup : Pn. Dayana Issu
Kajian Tempatan : Pn. Rosmah Mustapha
Pend. Moral : Pn. Khaniezainah Binti Kulah

Slogan Sekolah

PELAJARAN:
Proses menuntut ilmu duniawi dan kerohanian oleh murid-murid Sekolah Kebangsaan Pekan Satu,Wilayah Perseketuan Labuan untuk menjadi insan cemerlang berteraskan falsafah Pendidikan negara.
KUNCI:
Menjadikan ilmu sebagai alat yang digunakan untuk membuka dan mendahului bagi mencapai sesuatu tujuan secara menyeluruh dalam meneruskan hidup berilmu pengetahuan.
HIDUP:
Mengurus diri untuk menjadi insan yang bertangungjawab dan berkeupayaan mencapai keharmonian diri serta mampu memberi sumbangan terhadap individu, masyarakat dan negara secara global.

MISI SEKOLAH

Sekolah Kebangsaan Pekan Satu W.P Labuan Komited Membangun Potensi Individu Melalui Pendidikan Berkualiti

VISI SEKOLAH

VISI : S.K. Pekan Satu mengamalkan budaya Lestari sepanjang masa.