masa itu emas

ONLINE

Tuesday, July 2, 2013

KOMPUTER SELALU RESTART DENGAN SENDIRI


Pernahkah tak komputer korang selalu restart dengan sendiri? Waktu kita tengah buat kerja, tiba-tiba komputer kita buat hal. Mesti korang geramkan.. Artikel kali ini admin akan berbicara serba sedikit apakah punca sebenar komputer kita boleh restart secara tiba-tiba antaranya ialah :-



1. Serangan Virus

Kebanyakkan masalah serangan virus terhadap sesebuah komputer tersebut selalunya berpunca daripada pengguna itu sendiri yang tidak suka scan pendrive, tidak suka update antivirus dan yang paling "tere" tidak memasang antivirus. Jika anda tidak mahu pekara ini berlaku, rajin-rajinlah update antivirus dan scan komputer setiap hari. Yang paling peting sekali "RAJIN-RAJIN SCAN ANTIVIRUS"


2.RAM 

RAM bermasalah juga boleh menyebabkan komputer restart dengan sendirinya.Cuba dahulu gosok RAM dengan menggunakan pemadam. Jika tidak berjaya cuba guna ram yang lain untuk menguji samada ram itu rosak ataupun tidak.

3. Processor panas

Processor panas juga boleh mengakibatkan komputer dengan sendirinya akan restart sendiri.
Untuk memeriksa masalah kepanasan pada pada processor,terdapat beberapa cara yang boleh dilakukan: melihat keadaan suhu processor melalui paparan pada hardware monitor di BIOS gunakan software bagi monitor kepanasan seperti Core Temp

Core Temp

dengan membuka casing CPU dan meraba sendiri temperatur pada bahagian Pendingin (Cooler) Processor.
Cuba periksa sama ada kipas pada processor itu berfungsi atau tidak. Bersihkan debu-debu yang tersumbat dengan menggunakan berus.


5. Power Supply 

Elektrik  yang tidak mencukupi juga boleh menjadi penyebab utama komputer tiba-tiba restart 


6. Kad Grafik rosak

Kemungkinan kad grafik yang rosak.Biasanya kad grafik yang rosak cepat panas pada bahagian sirip pendinginnya .Cuba periksa kad tersebut.



7. Disebabkan bad sector pada Hardisk

Sekiranya terdapat bad sector pada hard disk akan menyebabkan ia menjadi hang atau muncul skrin biru.penyelenggaraan berkala seperti scan disk dan defragmenter perlu di lakukan bagi mengelakkan perkara ini berlaku.Komputer juga hendak lah di tutup dengan menggunakan fungsi shut down.



8.  Windows Corrupted

Jika hal begini berlaku, repair sahaja windows anda dengan menggunakan cd xp (jika pengguna windows xp ) dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment

Mukadimah

Assalamualaikum.. Syukur ke hadrat Allah s.w.t kerana dengan izinNya, Blog Sekolah Kebangsaan Pekan Satu dapat dibangunkan. Harapan saya agar Blog ini dapat membantu mana-mana pihak yang ingin mengetahui serba sedikit infomasi terkini mengenai Sekolah Kebangsaan Pekan Satu.Laman Blog ini juga akan diperkembangkan dari masa ke semasa dengan memuatkan maklumat terkini mengenai program yang akan dijalankan.Untuk memberikan sedikit kelainan, laman blog ini akan menyelitkan Sudut IT,Sudut Agama dan sebagainya untuk dikongsi bersama.Akhir kata, saya mengucapkan ribuan terima kasih di atas kesudian anda melayari Blog kami. Semoga usaha kita bersama ini akan dapat melahirkan generasi yang cemerlang untuk negara.Sekian...
Nama Sekolah : Sekolah Kebangsaan Pekan Satu
Kod Sekolah : WBA1008
Gred Sekolah : Gred A
Jenis Sekolah : Bantuan Penuh Kerajaan
PENTADBIR 1. En. Jaafar Bin Matusin : Guru Besar 2. Pn. Norinnie Bt. Kassim : Penolong Kanan Pentadbiran 3. Pn. Faridah Bt. Hj. Zaini : Penolong Kanan HEM 4. Pn. Ruhaiah binti Jumat : Penolong Kanan Kokurikulum 5. En. Shawal Bin Abdul Rahman : Penolong Kanan Pend. Khas
Ketua Panatia
Bahasa Melayu : Pn. Zunikah Amboh Turuh
Bahasa Inggeris : Pn. Zainah Mohd Sobri
Matematik : Pn. Marinah Jaiob
Sains : Pn. Rostina Binti Mohd Kassim
Pend. Islam : En. Mohd Rais Bin Basman
Bahasa Arab : En. Sayuti Bin Zakaria
Bahasa Cina : Pn. Kong Teck Yieng
Pend. Seni Visual : Pn. Salmah Abd Rahman
Pend. Sivik dan Kewarganegaraan : Pn. Mariah Binti Moksin
Pend. Jasmani : En. Faishal Bin Mohammad
Pend. Kesihatan : Pn. Aldiana Aling
Kemahiran Hidup : Pn. Dayana Issu
Kajian Tempatan : Pn. Rosmah Mustapha
Pend. Moral : Pn. Khaniezainah Binti Kulah

Slogan Sekolah

PELAJARAN:
Proses menuntut ilmu duniawi dan kerohanian oleh murid-murid Sekolah Kebangsaan Pekan Satu,Wilayah Perseketuan Labuan untuk menjadi insan cemerlang berteraskan falsafah Pendidikan negara.
KUNCI:
Menjadikan ilmu sebagai alat yang digunakan untuk membuka dan mendahului bagi mencapai sesuatu tujuan secara menyeluruh dalam meneruskan hidup berilmu pengetahuan.
HIDUP:
Mengurus diri untuk menjadi insan yang bertangungjawab dan berkeupayaan mencapai keharmonian diri serta mampu memberi sumbangan terhadap individu, masyarakat dan negara secara global.

MISI SEKOLAH

Sekolah Kebangsaan Pekan Satu W.P Labuan Komited Membangun Potensi Individu Melalui Pendidikan Berkualiti

VISI SEKOLAH

VISI : S.K. Pekan Satu mengamalkan budaya Lestari sepanjang masa.